Puerto Lapice en op naar Toledo olé

26 april 2018 - Toledo, Spanje

's Morgensvroeg foto's gemaakt in Puerto Lapice van het woonhuis van Cervantes. Sommige mensen vechten nog steeds tegen windmolens of volgen hele routes van plekken die beschreven staan in zijn boeken. Wij doen dit gewoon per ongeluk hoor.

Onderweg naar Toledo. Er komen weer filmpjes van de Sierra de Guadarrama en van tunnels 1.975 meter lang.

119.641 km. stand 117 km. gereden.We kiezen voor camping El Greco. Een aanrader 27,90 euro p.d. met zwembad, nog steeds geen water (groen van vorig jaar). Terrein was vroeger olijven- en fruitboomgaard (zie foto's), goeie uitvalbasis om stad te bezoeken. Camperplekken waren niks. We gaan de stad met de fiets en te voet verkennen. We durven weer. Op de 2e dag zijn we 4 fietsers tegengekomen (spanjaarden) De rest ziet ons met open mond naar boven gaan. Ze gaan echt wel voor ons aan de kant of ze blijven op veilige afstand achter ons.

Toledo belooft wat...stad ligt op 529 m. hoogte, heeft 55.000 inwoners, die heten Toledanen. Dikke Arabische muur eromheen, aan de Taag, super panorama's en staat op de Unesco lijst, veel monumenten. Grote historie heel divers: Moren, Arabieren, Moslims, Orthodoxe Joden, Katholieken, Christenen, Monniken, Nonnen, Spanjaarden, Ap en Joke en heel veel toeristen en we komen ze allemaal tegen, heel gezellig, wel weer veel politie. Neem ons niet kwalijk als we een doelgroep vergeten zijn, maar ze wonen en leven hier allemaal samen op dit kleine stukkie Toledo. Alle gebouwen zijn in gebruik.

De 1ste dag verkennen we de stad en de 2e dag doen we het dunnetjes over. Op het grote plein voor de kathedraal speelt een man cello: Ave Maria. Ik huilde, Emotioneel ....en we gingen weer verder.

We bezoeken Iglesia de San Juan des Las Reys een sobere kerk met Franciscaans klooster. Nonnen maken hier marcepan vóór 5 december bestellen. Schitterend gerestaureerd. Ik heb hier getekend voor intrede. 1936 jaar van de martelaren is hier nog steeds iets heel bijzonders en er is veel aandacht voor.

Museum El Greco. Oh wat lief voor 65+ gratis. Ze geloofde mij niet vanwege mijn jonge uitstraling. El Greco heeft o.a. in de Jodenwijk gewoond en het museum is deel ervan (de kerkers zijn later blootgelegd). Hier hangen doeken van o.a. Jezus en de apostelen, S. SEBASTIAN naast z'n moeder, de treurende Pedro(heel mooi), het gezicht op Toledo.

In de nauwe straatjes zijn we een paar keer verdwaald, maar ondanks een goede plattegrond, weer door de verkeerde stadspoort teruggekomen op de camping.

Het park National de las Tablas Daimiel ligt ten zuiden van Toledo en is een broedplek voor watervogels. Wij moeten nog een witte vogel opzoeken, die we steeds zien vliegen en we weten niet wat voor soort het is. geen meeuw iig.

Deze stad hoort zeker in de top tien.

Vanavond bepalen we rustig hoe we verder reizen