Serpa vrijdag de 13e fietstocht

13 april 2018 - Serpa, Portugal

We zijn wat langer in Serpa gebleven om de indrukken van Lissabon te verwerken. De was te doen en het reisblog bij te werken en een beetje te lezen en vrijdag de 13e hebben we een fietstocht ingepland. Bij de VVV had ik een een mountainbike route meegenomen. Ik denk laten we maar de ''LICHTSTE'' categorie nemen. Onderweg vind je rio, rotsen, ezelspaden, verharde wegen, paardenroute, moet kunnen, dacht ik, dacht is de natuur in Portugal. Sommige stukken TESAMEN met de paardenroute. Ik kom hier nog op terug....De route was adembenemend mooi  en later kwam ik ook echt adem tekort. We hadden 14 km. gefietst prachtige bloemen gezien en het ging super: mooie uitzichten,Oude watermolens met originele stenen, honderden jaren oud zie foto's.  je kwam niemand tegen, je was één met de natuur. We kwamen aan bij de Rio Guadiama zo mooi. Ik zag alleen nog maar paardenroute bordjes...dus verdwaald. Ap: Waar een paard kan gaan...dus niet "niet miepen" en je moet toch verder. Het ging toen ook nog wel. Het waren wel veel rotsen, steentjes, gleuven , gewoon niet te fietsen, maar het ging nog wel.. Maar toen...liepen de wielen vast. Het terrein ging over in olijfboomgaarden met klei ondergrond die zeik nat was en onze schoenen maar vooral de wielen van onze fietsen. Ze liepen VAST. Op een gegeven moment heeft Ap de spatborden van de voorkant gedemonteerd want om de meter alle bagger eraf te pulken met een mes en ikke met een takkie dat was niet meer te doen. We hebben zo 5 km. door deze RODE klei gebaggerd, waar ze die schattige piepkleine huisjes van maken. dus...Plus mijn fiets gaf ook nog de electrische ondersteunings geest. We hadden een verkeerde route naast de originele route gepakt, maar aan het eind liep het dood, dus moest Ap het hek slopen om de fietsen eronder door te drukken en onszelf natuurlijk.  Nou toen waren we er wel klaar mee en we moesten nog een km of 7. Ap heeft mij nog een paar hellingen opgeduwd. Op de camping aangekomen zijn de fietsen afgespoten. Ze hadden daar een extra service voor mountainbikes. Dat begrijpen we volkomen! Voor straf zijn we uit eten gegaan bij de Portugees op de hoek met eindelijk een romantische zonsondergang 1ste keer, want onze gasbussen zijn LEEG met dank aan de koude nachten. Voorgerecht: wilde groene asperges in omelet,voor Joke brok kabeljauw, voor Ap 4 grote spiesen met vlees, 1 fles witte wijn uit die boomgaard, toetje na met heel veel spierpijn, maar het was een bloedmooie tocht. En onderweg ook veel korhoenders, hazen, konijnen, groot hert, veel ooievaars op nest gezien

1. Jolanda:
    14 april 2018
    Echt mooie foto's je maakt wat mee....hihihi top toch zo'n lekker etentje maakt de dag weer goed.
    Genieten maar, en hopelijk van nu af aan mooi weer liefs uit Raalte
  2. Anneke:
    15 april 2018
    zo dat is nog al wat zo door de hobbels en klei maar mooi verhaal en prachtige foto's
  3. Evert--Herman en Yvonne:
    15 april 2018
    Echt heel mooi om te zien maar ook wel erg spannend om in die troep vast te lopen in de middle off no ere. Jullie zoeken wat dat betreft het avontuur ook wel op, super. Dat maakt de reis ook leuk en uitdagend. Geweldig. Op naar de volgende uitdaging😊😊😊
  4. Elisa:
    Wat een avontuur! Lekker sportief ook! :-D