Evora

7 april 2018 - Évora, Portugal

Vanmorgen afscheid genomen van Aniek en Ruud 95 euro betaald voor 4 overnachtingen incl. "SVR rustieke" service. Zij waren blij met een paar Wilhelmina pepermuntjes, dropjes en stroopwafeltjes (van Jolanda en A3 overlevingspakket-we eten de rest zelf op hoor) en roggebrood. We rijden nu richting Lissabon maar stoppen in Evora. 118.135 km. stand. 132 km gereden. Evora staat op de UNESCO lijst. Romeinse, moorse periode, een vleugje manuelijnse overdaad, verwijzingen naar renaissance en barok dus vandaar op de lijst. Zo dat is er weer uit. stukje geschiedenis!!! Hoogtepunt is de Sao Francisco-een eenvoudige granieten kerk uit 1485 in Manuelijnse stijl. Enige versierselen zijn de kegeltorentjes. De kerk is supermooi gerestaureerd en er zijn terecht prijzen mee gewonnen. Buitenkant mooie gele blokken met wit voegwerk en binnen zijn ze met een tandenborsteltje aan de schoonmaak geweest. Chapeau!. En dan...Capela dos Ossos= d.w.z. de beenderenkapel. Griezelen mmm. In Rome hebben we al eens wat imposanters gezien. Maar goed dit is van schedels van 5000 monniken dus...let op de foto's van het gedicht ook, vonden we een aardige. Het interieur van de kerk vonden we prachtig om door een ringetje te halen zo perfect gerestaureerd. En het was er niet zo koud. Op de eerste verdieping was een museum en een verzameling kerststalletjes, waaronder een paar bijzondere en een Delfts blauwe. Toen naar het balkon voor het mooie uitzicht over de stad en toen....ging het weer regenen tot morgen. Er is nog meer te zien in deze stad. Misschien morgen meer op de fietse.

Omgeving is zachtglooiend, gebied heet Alentejo. Er komt lekkere rode wijn vandaan. Het zal ook eens niet he?

1. Manon:
    7 april 2018
    Oee indrukweklend mooi
  2. Adri & Jolanda:
    7 april 2018
    Leuk om te lezen ovet dat beenderen kapelletje, de band De Dijk heeft daar een nummer over geschreven en heet Schedels en Knekels, gr,A3